fredag den 18. marts 2011

at lave en blog

Det er faktisk svært at lave en god blogside, har jeg lige opdaget. Jeg har læst flere blogs med fancy og kreativt layout, hvor jeg har fået mange ideer til hvordan mit site skal se ud. Og selvom blogger.com gør det nemt at aktivere en blog, kræver det alligevel noget arbejde at få den til at se ud som jeg vil have den.

Hvilket design skal bloggen have? Jeg bruger et af blogger.com's egne skabeloner som udgangspunkt. Måske lidt kedeligt i længden, men som nybegynder passer det mig meget fint at jeg ikke skal sætte mig ind i alt det tekniske bag en hjemmeside. Og selvom blogger.com ikke har alverdens forskellige skabeloner, så har jeg brugt en del tid på at finde den rigtige skabelon, den rigtige farve, det rigtige layout og det rigtige baggrundsbillede. På en måde personligt, men siden udgangspunktet er en skabelon og andres billeder, kan personligheden kun komme bedre frem efterhånden som jeg selv tager nogle billeder og måske også finder et andet design som passer mig bedre.

Men indtil videre er jeg stort set tilfreds med resultatet, og det er heldigvis meget enkelt at ændre på designet. Dog er der én ting der generer mig - jeg kan ikke få den boks hvor der står "startside" til at forsvinde. Jeg kan ikke lide at den er der, og når jeg klikker på ordet, kommer jeg bare tilbage til den samme side. Irriterende.

Navngivning af bloggen. Bloggen skal jo helst hedde noget som man godt kan lide og som har holdbarhedskraft, netop fordi navnet er inkluderet i bloggens webadresse. Lifebeam - det er et ord jeg synes lyder godt og jeg synes også det ser flot ud på skrift. Jeg ved godt at man ikke sætter ordene sammen på engelsk, men dette er jo min side og jeg kan gøre som jeg vil. Jeg får associationer til lysstråle, en stråle af lys det går igennem livet. Desuden kommer jeg til at tænke på en bønnestage, selvom associationen ikke direkte kan relateres til ordet. Eller livets lys, mit liv som et lys, eller ... eller...mest af alt kan jeg bare godt lide ordet.

Og hvad skal der så stå? Ja, det må vise sig. Og skal der skrives på norsk, dansk eller engelsk? Tja, alt afhængig af tema og lyst, tænker jeg.


aftenens sang: Santana: Put your lights on
elisa

Ingen kommentarer:

Send en kommentar